

67
Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş.
Toros Gübre’nin 1981 yılında faaliyete geçmesi, birçok ihti-
yacı ve yeni yatırım alanlarını da beraberinde getirmişti. Ku-
ruluş kısa zamanda büyük gelişme göstermiş ve birbirini ta-
mamlayan iş alanlarında kurduğu yeni şirketlerle entegre bir
grup haline gelmişti. Söz konusu şirketlerin ilki, 1982 yılın-
da kurulan Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş. idi.
1980’li yılların başında Toros Gübre’nin temel hammaddele-
rinden olan üre, İzmit’teki İGSAŞ fabrikasından temin edi-
liyor ve deniz yoluyla Ceyhan’a taşınıyordu. Kabotaj Kanu-
nu nedeniyle taşımanın yerli gemilerle yapılması gerekiyor-
du. Ancak Türkiye’deki deniz ulaşımının bugünkü kadar ge-
lişmiş olmadığı o günlerde nakliye sırasında önemli sorun-
lar yaşanıyor, hatta bu durum zaman zaman üretimin aksa-
masına yol açıyordu. Bu nedenle, 1982 yılında, devletin o
günlerde gemicilik sektörüne verdiği teşvikten de yararla-
narak, hammadde sevkıyatında kullanılmak üzere bir gemi
alınmasına karar verildi. Japonya’dan 118 metre uzunluğun-
da, 8.153 DW tonluk, kullanılmış bir gemi bulundu. Toros
Alize adı verilen bu gemi, sonraki yıllarda hammadde taşı-
macılığının yanı sıra yurtdışından dökme gübre getirilme-
sinde ve ihraç edilen gübrenin taşınmasında da kullanıldı.
Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş.’nin kurulma-
sından bir süre sonra firma, Toros iskelesine yanaşan gemi-
lere liman ve acentecilik hizmetleri sunmaya ve Toros Alize
dışında başka gemiler kiralamak suretiyle taşımacılık hiz-
metleri de vermeye başladı. Tekfen Dış Ticaret’in yurtdışı-
na yaptığı demir-çelik ihracatında bu kiralık gemiler kulla-
nıldı. Ayrıca 1985-1987 yılları arasında Irak-Türkiye Petrol
Boru Hattı’nın ikinci kısım inşaatında kullanılacak borula-
rın İtalya’dan daha ekonomik bir şekilde taşınmasını sağla-
mak için piyasadan yeni gemiler kiralandı. Böylece firmanın
bir tanesi kendisine ait, diğerleri kiralık olmak üzere 9 ge-
milik bir filosu oluştu. 1982’de hammadde temini amacıyla
başlanan deniz taşımacılığı işi, beş yıl içinde önceden kesti-
rilemeyecek kadar büyüyerek yılda 1 milyon tonluk bir hac-
me ulaştı.
Ancak 1990’lı yıllardaki şartlar, böyle bir filonun varlığını
gereksiz hale getirmişti. Irak-Türkiye Boru Hattı tamamlan-
mış, Tekfen Dış Ticaret’in etkinliği ise önemli ölçüde azal-
mıştı. Ayrıca Toros Alize’nin yaşlanmasına bağlı sorunlar da
baş göstermeye başlamıştı. Bazı Avrupa limanları belirli bir
yaştan eski gemilerin yanaşmasına izin vermediğinden, To-
ros Alize’nin limanlara girip çıkması giderek zorlaşmıştı. Üs-
telik geminin kapasitesi de büyük gelişme gösteren Toros
Gübre’nin ihtiyaçları için artık yeterli değildi. Bu nedenle To-
ros Alize’nin satılmasına karar verildi ve grup deniz taşıma-
cılığı işinden tümüyle çıktı. Şirketin ilk yıllarda verdiği acen-
tecilik hizmeti ise, 2005 yılından sonra yeni kurulan Toros
Gemi Acenteliği ve Ticaret A.Ş. üzerinden yürütüldü.