Previous Page  67 / 162 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 162 Next Page
Page Background

67

Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş.

Toros Gübre’nin 1981 yılında faaliyete geçmesi, birçok ihti-

yacı ve yeni yatırım alanlarını da beraberinde getirmişti. Ku-

ruluş kısa zamanda büyük gelişme göstermiş ve birbirini ta-

mamlayan iş alanlarında kurduğu yeni şirketlerle entegre bir

grup haline gelmişti. Söz konusu şirketlerin ilki, 1982 yılın-

da kurulan Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş. idi.

1980’li yılların başında Toros Gübre’nin temel hammaddele-

rinden olan üre, İzmit’teki İGSAŞ fabrikasından temin edi-

liyor ve deniz yoluyla Ceyhan’a taşınıyordu. Kabotaj Kanu-

nu nedeniyle taşımanın yerli gemilerle yapılması gerekiyor-

du. Ancak Türkiye’deki deniz ulaşımının bugünkü kadar ge-

lişmiş olmadığı o günlerde nakliye sırasında önemli sorun-

lar yaşanıyor, hatta bu durum zaman zaman üretimin aksa-

masına yol açıyordu. Bu nedenle, 1982 yılında, devletin o

günlerde gemicilik sektörüne verdiği teşvikten de yararla-

narak, hammadde sevkıyatında kullanılmak üzere bir gemi

alınmasına karar verildi. Japonya’dan 118 metre uzunluğun-

da, 8.153 DW tonluk, kullanılmış bir gemi bulundu. Toros

Alize adı verilen bu gemi, sonraki yıllarda hammadde taşı-

macılığının yanı sıra yurtdışından dökme gübre getirilme-

sinde ve ihraç edilen gübrenin taşınmasında da kullanıldı.

Toros Uluslararası Nakliyat ve Denizcilik A.Ş.’nin kurulma-

sından bir süre sonra firma, Toros iskelesine yanaşan gemi-

lere liman ve acentecilik hizmetleri sunmaya ve Toros Alize

dışında başka gemiler kiralamak suretiyle taşımacılık hiz-

metleri de vermeye başladı. Tekfen Dış Ticaret’in yurtdışı-

na yaptığı demir-çelik ihracatında bu kiralık gemiler kulla-

nıldı. Ayrıca 1985-1987 yılları arasında Irak-Türkiye Petrol

Boru Hattı’nın ikinci kısım inşaatında kullanılacak borula-

rın İtalya’dan daha ekonomik bir şekilde taşınmasını sağla-

mak için piyasadan yeni gemiler kiralandı. Böylece firmanın

bir tanesi kendisine ait, diğerleri kiralık olmak üzere 9 ge-

milik bir filosu oluştu. 1982’de hammadde temini amacıyla

başlanan deniz taşımacılığı işi, beş yıl içinde önceden kesti-

rilemeyecek kadar büyüyerek yılda 1 milyon tonluk bir hac-

me ulaştı.

Ancak 1990’lı yıllardaki şartlar, böyle bir filonun varlığını

gereksiz hale getirmişti. Irak-Türkiye Boru Hattı tamamlan-

mış, Tekfen Dış Ticaret’in etkinliği ise önemli ölçüde azal-

mıştı. Ayrıca Toros Alize’nin yaşlanmasına bağlı sorunlar da

baş göstermeye başlamıştı. Bazı Avrupa limanları belirli bir

yaştan eski gemilerin yanaşmasına izin vermediğinden, To-

ros Alize’nin limanlara girip çıkması giderek zorlaşmıştı. Üs-

telik geminin kapasitesi de büyük gelişme gösteren Toros

Gübre’nin ihtiyaçları için artık yeterli değildi. Bu nedenle To-

ros Alize’nin satılmasına karar verildi ve grup deniz taşıma-

cılığı işinden tümüyle çıktı. Şirketin ilk yıllarda verdiği acen-

tecilik hizmeti ise, 2005 yılından sonra yeni kurulan Toros

Gemi Acenteliği ve Ticaret A.Ş. üzerinden yürütüldü.